Sunday 19 April 2009

Siapakah Yang Lebih Berharga?

Bismillahirrahmanirrahim..
Mulla Nasruddin tidak sedikitpun menunjukkan perasaan sedih ketika isterinya meninggal dunia. Tetapi apabila keldainya mati, reaksinya seolah-olah dia telah hilang segala-galanya.
Dia tidak dapat melupakan peristiwa itu untuk beberapa hari.
Berasa pelik, kawannya bertanya " Mulla, apabila isteri kamu meninggal dunia, kamu tidak pun menunjukkan perasaan sedih. Tetapi apabila keldai kamu mati, mengapa kamu sangat sedih? "
"Ah! " keluh Mulla. " Apabila isteri saya meninggal kawan dan keluarga saya semuanya memujuk saya dengan berkata " Jangan bersedih, kami akan kahwinkan kamu dengan seorang perempuan lain yang baik". Tetapi, apabila keldai saya mati, tiada seoran pu yang datang dan berkata, " Kami akan dapatkan untuk kamu seekor keldai yang baik" Macam mana aku tak sedih?"
MORAL: Tunjukkan rasa simpati walaupun untuk perkara yang kecil.
[Penterjemah: Mohd Hafiz Abd Mutallib]

No comments: